15 utbrent-råd

Disse rådene hjelper deg med å finne ut om du er i faresonen samt å forebygge utbrenthet.

Publisert
Sist oppdatert

Still deg selv på disse prøvene. Svarene gir en pekepinn på om du bør bremse.

Gravsteinsprøven: Hva vil du helst huskes for når du forlater denne verden? Bør kursen endres? Dødsdomprøven: Hva ville du gjort om du bare hadde to måneder igjen å leve? Femårsprøven: Hva vil du utrette, oppleve og bruke tid på de neste fem årene? Lattertesten: Når lo du høyt og hjertelig sist?

Slik forebygger du utbrenthet:

Lær å late deg. Det gir overskudd. Men ikke bare ligg på sofaen. Det gir ikke overskudd. Sett grenser. Ikke takk ja til alt. Du må ikke gjøre alle til lags. Reduser egne forventninger til deg selv og det du vil oppnå. Sett ned tempoet dersom kroppens alarmklokker kimer. Våg å være utilgjengelig. Slå av mobilen av og til. Sett opp en liste over det du har å gjøre, og prioritér deretter. Gjør det du har lyst til minst to timer per dag. Hold deg i form. Trening gir deg energi til å gjøre alt du vil/må gjøre. Ikke overdriv forbruket av alkohol, tobakk og kaffe. Det bryter deg ned og tar fra deg energi. Ha en god døgnrytme. En skjev døgnrytme gjør at du våkner med jetlag hver morgen. Sov nok. Søvnmangel tar fra deg overskuddet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer