Mange kontoransatte kan vel kjenne seg igjen i å ha mistet konsentrasjonen av durende kopimaskiner, ringende telefoner som ingen svarer, eller høylytte samtaler mellom kolleger.
Forskning viser også at støy kan føre til nettopp dårligere konsentrasjon, i tillegg til midlertidig kortere hukommelse og lavere produktivitet.
Likevel viser en ny, nordisk undersøkelse at hele 7 av 10 norske kontoransatte jevnlig plages av uønsket støy på arbeidsplassen.
LES OGSÅ: Slik jobber du mer effektivt
Ville vært mer produktive
Den aktuelle undersøkelsen er utført av lydteknologi-firmaet Plantronics. De har spurt 1400 kontoransatte i hele Norden, inkludert 354 nordmenn, om støy på arbeidsplassen.
Resultatet er nok nedslående for mange bedrifter.
Hele 74 prosent av nordmennene mener nemlig at de ville jobbet mer effektivt dersom støynivået på arbeidsplassen ble redusert.
Den meningen underbygges også av forskning på støy og hvordan ansatte, spesielt i åpne kontorlandskap, påvirkes av det. I en rapport skrevet av Statens arbeidsmiljøinstitutt, hvor de har gått gjennom forskningslitteratur, konkluderer de med at støy kan gi stressreaksjoner og midlertidig nedsatt yteevne.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger