Aggressiv markedsføring og ensidige kontrakter

Det er spesielt to ting Forbrukerrådet irriterer seg over når det gjelder MLM-selskapene: Den aggressive markedsføringen og de ubalanserte kontraktene.

Publisert

Nye distributører får ofte beskjed om å lage en liste over sine 20 beste venner for å komme igang.

Salgene skjer ofte på såkalte "homeparties" der selgerne melker sin egen familie og omgangskrets.

Selvsagt er det ikke noe galt å tipse bekjente om gode produkter, men her det ikke alltid noen kjære mor: Når det ligger økonomiske interesser bak kan det fort bli problematisk både for kjøper og selger.

Det er ikke nemlig ikke alle som synes det er like lett å si nei når tanter og onkler banker på døra.

Venner og familie blir ikke lenger bare venner og familie, men også forretningsforbindelser. Og hva om disse taper pengene de satser? I verste fall kan det sosiale nettverket ryke.

Kontraktene

I følge Nina Sunde ved Forbrukerrådet i Oslo & Akershus er det et problem at du fort kan føle deg "bondefanget" av selskapenes aggressive vervingskampanjer.

Fristet av overivrige bekjente er det lett å la seg verve som distributør, og vips: Plutselig er du en selvstendig næringsdrivende. Det mange ikke tenker på er imidlertid at selvstendige distributører også får ansvar etter blant annet Kjøpsloven og Produktansvarsloven. Og en ting er sikkert: Erstatningsansvar er ALDRI gøy.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer