Årets moteord i næringslivet

JOBB: Har du hørt dem? Ordene som ”alle” bruker, men som du egentlig ikke vet hva betyr? Les vår uhøytidelige guide til årets moteord i næringslivet.

Publisert

Også i næringslivet finnes moter. Ikke bare de siste dress-trendene eller de feteste dokumentveskene, men også de mest fasjonable ordene. Språk er makt. Nå lar vi deg få ta del i denne makten. Med denne lista øker du ordforrådet med de nødvendige ordene for å bli en dyktig debattant - eller for å bruke et gammelt mote-uttrykk: En ressurs for bedriften.

Generelle moteord:

Forbedringspotensiale: Klassikeren. I stedet for å si at ”her er vi for dårlige” eller ”her kan vi bli bedre”, har de dresskledte funnet ut at ”potensiale” er et positivt ladet ord. Dermed unngår de å fokusere på det negative. Bruken av ”forbedringspotensiale" har tatt helt av – til irritasjon for mange.

Inntektsmodeller: Å si ”det vi tjener penger på” er alt for enkelt og banalt. Her må vi ha et ord som høres mer seriøst ut – altså ”inntektsmodeller”.

Synergi: 1 + 1 = 3 eller 2 + 2 = 5. Resultatet er mer enn summen av delene man legger sammen. Når to bedrifter slår seg sammen, må ledergruppene ha et skikkelig ord for å beskrive gevinsten ved sammenslåingen. ”Synergi” er importert fra engelsk – der det heter ”synergy”.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer