Babbel med moteord

Næringslivsspråket har en burnrate på minst fem storytellere per downsizing. Synergieffektene har limited visibility. Likevel når moteordene i næringslivet stadig nye høyder.

Publisert
Sist oppdatert

Næringslivet, som andre miljøer, har sitt stammespråk. Det skaper eksklusivitet, status og lojalitet.

Kreativt skvalder

Og så høres det så mye heftigere ut å si cash-flow enn pengestrøm eller - Gud forby - pengebruk.

Språket og ordene endrer seg. De siste to årene har styrerommene surret av ord om kostnadskutt. Skjønt, slikt et ord kan de dresskledde ikke bruke.

I stedet messer de om optimalisering og synergieffekter. Alt, selv potteplantene og handsfree-settet til mobiltelefonen, har forbedringspotensial.

Muterer

De sparker ikke en sjel, men derekrutterer og fristiller tusener mens fleksible bemanningsløsninger klappes inn i lokalene. De mest entusiastiske minner om nystriglede hallelujaprester med eget TV-show. Og flaggene vaier.

Slik konsoliderer de hverdagen og outsourcer driften av kaffetrakterne, toalettpapirholderne og til og med driften mot det annet kjønn. Downsizing?

Alt skal driftes nå. Ingenting drives lenger. Det er gammeldags. Samme mutasjonsprosess har rammet ordet "å selge". I disse dager selger man inn noe. "Å pakke" er et annet eksempel. Nå skal produktet eller tjenesten pakketeres. Livet er herlig.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer