Barn ingen hindring?

Mødre jobber mindre enn kvinner uten barn, mens menn jobber mer når de blir fedre.

Kvinner jobber mindre etter de får barn. Illustrasjonsfoto: iStockphoto.com
Kvinner jobber mindre etter de får barn. Illustrasjonsfoto: iStockphoto.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Kvinnene er på full fart inn i de mannsdominerte "nye yrkene". Men kvinnene i disse yrkene jobber mindre enn mennene, noe som kan gi nye forskjeller internt, skriver SSBmagasinet.

De "nye yrkene" er yrker som krever høy utdanning og som har hovedvekt på kunnskapsbasert tjenesteyting, informasjonsvirksomhet og moderne teknologisk produksjon og tjenesteyting. (Se faktaboks)

Med utgangspunkt i analysen "Mødre, fedre og det nye arbeidslivet: Yrkesforskjeller i arbeidstid" konkluderer Silje Vatne Pettersen og Randi Kjeldstad i Statistisk sentralbyrås forskningsavdeling at det å ha barn kan være en hindring for kvinners deltakelse i de fleste yrkesgrupper, spesielt i de såkalte "nye yrkene".

Dette til tross for at kvinneandelen har økt, særlig i yrker som krever lang høy utdanning. Kvinneandelen i de nye yrkene er likevel lav, omtrent 25 prosent i 2005, mens kvinneandelen i tradisjonelle yrker ligger på mellom 50 og 65 prosent.

Dette taper du på å være hjemmeværende

Jobber mindre

Det er flere kvinner med enn uten barn i de nye yrkene, og en må også regne med at det blant ikke-mødrene vil finnes en viss andel kvinner som planlegger å bli mødre senere. Det er også kun en til to timer i uken som skiller gjennomsnittlig arbeidstid for mødre og ikke-mødre.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer