Bingo med billig arbeidskraft?

JOBB: Det britiske firmaet flyttet support-senteret sitt til India for å spare penger. Det gjorde de også, men kundene ble sure. Nå flyttes virksomheten hjem igjen.

Publisert
Sist oppdatert

Hvorfor betale 100 kroner timen når du kan betale 10?

Dette er regnestykket du må huske for å forstå bedriftsledere verden over. I en tid da stadig flere arbeidsoppgaver kan gjøres like godt, men altså billigere av andre, blir såkalt outsourcing stadig vanligere.

Nå skjer ikke dette bare over landegrensene. Også her i landet har flere bedrifter valgt å la andre firmaer ta seg av selve IT-driften eller innkrevingen av regninger. Likevel: Det er ved å flytte arbeidsoppgavene fra et høykostland til et lavkostland at de store besparelsene kan gjøres.

Vesta har nylig fått CSC til å ta ansvaret for IT-utviklingen. Erik Gjellestad, administrerende direktør i Vesta, bekrefter overfor Silicon.com at Vesta har outsourcet IT-driften. Begrunnelsen er at avtalen “er viktig for bedriftens framtid ved at lønnsomheten vil øke, noe som igjen skal komme kundene til gode.”

Men ikke alt som ser bra ut i teorien fungerer like godt i virkeligheten.

Fra England til India

Det britiske firmaet Shop Direct hadde 1.200 ansatte i Leeds. Fristet av billig arbeidskraft bestemte de seg imidlertid for å åpne et supportsenter i Bangalore India. Dette skjedde i mars 2002, og 250 arbeidsplasser ble med dette flyttet ut av landet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer