Ble gründermillionær

Gründeren Ann Beth Bergh fulgte boka ved oppstarten av "Småfolk". Nå er hun mangemillionær.

Publisert
Sist oppdatert

Historien om det norske barnematmerket "Småfolk" handler om en kvinne med praktisk sans og nese for nisjer.

Bergh vil ikke røpe summen Tine betalte for gründerbedriften i 2001, men innrømmer overfor DinSide at det dreide seg om tosifrede millionbeløp. Idéen oppsto fem år før, da hun skulle kjøpe barnemat til sitt eget spedbarn.

Stillstand i ti år

- Ti år tidligere hadde jeg fått mitt første barn. Der jeg nå sto og skulle velge mat til nummer to, så jeg i hyllene med barnemat at ingen verdens ting hadde skjedd med vareutvalget på de siste ti årene - og det i en tid da de fleste varegrupper hadde gjennomgått en forrykende utvikling. Her hadde fortsatt Nestlé monopol, forteller Bergh.

Først da Bergh tok kontakt med TV-kokk Wenche Andersen, begynte idéen å utvikle seg til en håndfast forretningsidé.

- Jeg trengte et ansikt til en ny type barnemat, og det falt naturlig å ringe Wenche. Med hennes kompetanse kunne vi også utvikle selve produktet, sier Bergh, og oppsummerer forretningsidéen som følger:

- Norsk barnemat uten tilsetningsstoffer- Maten skulle smake godt, også for voksne- Konsistensen skulle være "hjemmelaget".- Bare norske råvarer brukt i produksjonen - opprinnelig var tanken også at maten skulle være økologisk - denne ble senere forlatt

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer