Bli en merkevare

Selg deg selv som en uimotståelig personlig merkevare. Slik overlever du i dårlige tider og får kremjobbene i bedre tider.

Publisert
Sist oppdatert

Personlige egenskaper blir stadig viktigere og viktigere når næringslivet ansetter folk. Det er altså disse egenskapene du nå skal selge.

Styrken

Målet er at andre skal huske deg og det du står for: "Knut Hoel? Ja, det er den kreative, unge mannen med ideene". Eller: "Anne Bakke? Hyggelig nettverksbygger med en unik evne til å vinne folks tillit."

Fremgangsmåten er basert på vanlig merkevarebygging. Finn først ut hva som er nettopp din styrke og hva som gjør deg spesiell. Fokusér så knallhardt på dette når du markedsfører deg selv.

- Først må du bli klar over dine sterke sider. Deretter skal du kommunisere dem utad. Da øker du både egen markedsverdi og selvfølelse, sier Marianne Hagelund, karriererådgiver i karrierenettverket ROM.

Image

Målet er å skape et tydelig bilde av deg og det du kan. Mennesker setter merkelapper på hverandre, og putter hverandre i bås. Ved å ta kontrollen over hvordan andre oppfatter deg, utnytter du bås-settingen til din egen fordel.

En av kollegene dine virker kanskje noe konservativ, en annen moderne og dynamisk, en tredje er en god lytter mens en fjerde kollega fremstår som en ledertype.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer