De moderne kontrollmetodene

Ifølge forskere er dette de viktigste nye kontrollstrategiene moderne bedrifter tar i bruk for å sikre seg at ansatte gjør jobben effektivt.

Publisert
Sist oppdatert

Tradisjonell kontroll av ansatte har vært gjort direkte og personlig, teknisk ved samlebåndet eller byråkratisk gjennom regler.

De nye metodene er langt vanskeligere å identifisere:

Selvkontroll: Gjennom bygging av en sterk bedriftskultur og lagfølelse prøver bedriftene, ofte ved Human Relations-avdelingen, å få folk til å gjøre bedriftens verdier til sine egne (= internalisering). Slik slipper sjefene å drive med kontroll i vanlig forstand. De ansatte kontrollerer seg selv.

Verdikontroll: Bedriftene som satser sterkest på internalisering driver i praksis med verdikontroll. Verdier, ikke regler, dominerer forholdet mellom ansatt og ledelse. Dette kalles også kulturell kontroll. Siden lønnsforhandlingene ofte er individualiserte, kan ledelsen belønne de mest lojale bedre enn de mer kritiske. Da avgjør trynefaktoren hvem som får sparken ved nedskjæringer. Resultatkontroll: Med stemplingsur er det snakk om kontroll av om de ansatte er til stede. I dag er det sterkere fokus på det de ansatte leverer, altså på resultatet. Dette knyttes i sin tur til lønn etter prestasjon eller ytelse.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer