- I tilfellene vi har sett de siste årene med såkalt Whistle-blowing (arbeidstakere som informerer utenforstående om kritikkverdige forhold ved egen arbeidsplass. Red. anm), har vi sett i ettertid at det ofte faller uheldig ut for alle involverte, understreker etikkprofessor professor Andreas Føllesdal ved Universitetet i Oslo.
- Poenget må være å få etablert kanaler hvor de ansatte kan henvende seg i stedet for å blåse i fløyten. Alle problemer kan jo ikke bli løst med diskusjoner folk vil jo alltid kunne være uenige om hva som er riktig, uansett hvor lenge de diskuterer men en god del uheldige forhold vil kunne løses på denne måten, mener han.
Til deg som lurer på om du handler riktig eller ikke, gir han også følgende holdepunkter i hverdagen:
- Mange profesjonsorganisasjoner har regelverk for yrkesetikk som hjelper medlemmene til å håndtere krysspress, og si at dette kan jeg ikke gjøre i vanskelige situasjoner.
Har papirene i orden
- Stadig flere bedrifter i Norge utarbeider retningslinjer, og i dag har i alle fall de aller fleste større bedriftene i landet det. I USA har dette vært vanlig i næringslivet i mange år, fordi man har ansett det som svært viktig. I Norge har vi ikke hatt denne holdningen til etiske retningslijner, men vi kommer etter, forteller førsteamanuensis Knut Ims ved Norges Handelshøyskole.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger