I hvilken grad har du tillit til at bransjen overholder de lover og regler som skal beskytte deg som forbruker? Dette er et av spørsmålene som ble stilt i Forbrukerundersøkelsen 2008, gjennomført av Statens institutt for forbruksforskning (SIFO). Resultatene baserer seg altså på forbrukernes oppfatning av disse yrkene og tjenestene. Skroll ned for å se topp- og bunnlisten.Taxibransjen blir slaktet av forbrukerne
Minst tillit til taxi og kosmetikk
Det er taxinæringen som kommer dårligst ut i undersøkelsen, tett etterfulgt av kosmetikkbransjen og helsekost. Også varegruppen 'toalettartikler' kommer dårlig ut i undersøkelsen. Kosmetikk og helseprodukter selges blant annet på apotek. Det er derfor interessant å merke seg at mens apotekene kommer aller best ut i vurderingen av lovlydighet, ligger kosmetikkbransjen og helsekost nederst på skalaen.
- Leit og overraskende
Anne Brit Carr er Country Manager for Parfums Christian Dior i Norge. Hun synes det er både leit og overraskende at hennes bransje kommer så dårlig ut i undersøkelsen.
- Det som er helt sikkert er at vi som jobber med et så stort merke som Christian Dior, kan være trygge på at alt vi gjør følger det reglementet som finnes i Europa. De store, kjente merkevarene vil ikke gjøre ting som kan ødelegge for hele deres business.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger