Den forholdsvis nye Arbeidslivstelefonen til Mental Helse har tydeligvis vært en suksess og fortsetter framover med dobbel kapasitet - nesten fullfinansiert av staten.
Fra å være et tilbud med åpningstid tre dager i uken og én rådgiver, blir Arbeidslivstelefonen nå betjent av to rådgivere på alle hverdager.
Stor pågang
- Siden oppstart i april 2002 har det vært en økende pågang hos oss. Mange av samtalene dreier seg om trakassering, mobbing, utbrenthet og sykefravær, forteller daglig leder Grace Mathisen.
- Vi er et supplement til tilbudet som allerede finnes hos Arbedstilsynets telefontjeneste og til de andre hjelpeinstansene som finnes i arbeidslivet. De etablerte hjelpetjenestene har ofte liten tid til å kunne drøfte og diskutere løsninger, og det er der vi kommer inn, mener hun.
- Vi ønsker å prioritere folk med psykososiale problemer - det ofte de som har størst behov for å prate, sier hun, og mener at den synkende organisasjonsgraden blant arbeidstakere har ført til at folk i større grad enn før står uten noen å snakke med når det oppstår konflikter.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger