EU: Ikke lov å diskriminere røykere

Forrige ukes store kan-kan ikke-diskusjon fra Brussel er også aktuell her hjemme. Både den tidligere helseministeren, Dagfinn Høybråten, og professor Per Fugelli frykter diskriminering av røykere. Men bør du opplyse om tobakksvaner på jobbintervju?

Publisert
Sist oppdatert

Alle artiklene i Jobbguiden finner du her: Ny jobb til høsten.

Lov å diskriminere røykere?

Etter utspill i både den ene og den andre retningen, og store oppslag i Europas fremste medier forrige uke, gikk EU-kommisjonen ut og understreket at røykere ikke kan diskrimineres.

- EU er imot alle former for diskriminering (...) det er ikke i orden å diskriminere røykere, eller for den saks skyld alkoholikere, i arbeidslivet, skrev EU-kommisjonens talskvinne Katharina von Schnurbein i en pressemelding.

Det var hennes utsagn om at røykere ikke spesifikt er nevnt i anti-diskrimineringsloven som satte i gang debatten.

Ikke vernet i norsk lovverk

- Røykere er ikke vernet mot forskjellsbehandling i noe lovverk, sier Tone R. Bjellaanes, fungerende avdelingsleder i juridisk avdeling ved Likestillings- og diskriminerings-ombudet til DinSide.

Det vil si at en arbeidsgiver kan velge å ikke ansette en røyker om han vil det.

Ikke lyv!

- Det er nok mange som ser på røyking som en vederstyggelighet, sier Christian Didriksen, rådgiver i Arbeidstilsynet. - Arbeidsgiver i det private næringsliv kan dessuten bruke sin styringsrett til å nekte sine ansatte å ta røykepauser. Arbeidstakere har krav på pauser og på spisepauser - men ikke på røykepauser.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer