Karakterer er noe de fleste er glade for å slippe når de etter endt skolegang går ut i arbeidslivet. I USA har det imidlertid lenge vært vanlig å få karakterer også på jobb, og nå ser trenden ut til å spre seg i Europa.
Svenske E24 skriver på sine nettsider at formelle bedømmingssystem for medarbeidere og sjefer begynner å få grobunn i Sverige.
Sist ut av selskaper som innfører karakterer, er serviceforetaket Sodexho.
Lettere for sjefen
Personaldirektør Carina Englund har jobbet hardt for å utvikle et system for bedømming som skal være felles for alle de rundt 8000 ansatte i den varierte virksomheten, som spenner over alt fra matlaging, vasking, veksling og resepsjon.
- Målet har vært å få et grunnlag for å diskutere de prestasjoner som også skal styre lønnsnivået. Dette verktøyet vil hjelpe sjefer som ellers synes det er vanskelig å være korrekte og rettferdige når de fastsetter lønn, sier Englund.
Ønsker dialog
Karaktersystemet til Sodexho bygger på fem kriterier: Service, lagånd, utvikling, kvalitet og resultat. Sammen med sjefen bedømmes disse i fire nivåer: Oppfyller ikke krav, godkjent, vel godkjent, og meget vel godkjent.
- Det handler ikke om å regne poeng. Det viktigste er å få i gang en dialog, forklarer Englund.
Omtrent 300 Sodexho-sjefer har fått opplæring i det nye systemet, og etter planen skal karaktersettingen igangsettes i forbindelse med lønnsoppgjøret i vår.
Hva er viktigst for deg - mye fritid eller høy lønn?
Globalisering og hardere arbeidsliv
Martin Rogberg i Institutt for personal- och foretaksutvikling ved Uppsala universitet, mener trenden med karakterer på jobb er i fremmarsj:
- Ulike bedømmingssystemer kommer til å bli stadig vanligere i takt med økt globalisering og amerikanisering. En annen grunn til at karakterer kommer til å bli vanligere, er at vi går mot et hardere arbeidsliv, som igjen er en forutsetning for å gjøre prestasjonsvurderinger, sier han.
Kilde: E24.se