- For et par år tilbake var det en sak der vi begynte å mistenke at en relativt ung ansatt hadde fått Alzheimer, sier Marit Torset, personalsjef i Norske Veritas. På grunn av alzheimermistanken kontaktet de bedriftens helsetjeneste og bedriftens psykolog. Arbeidstaker fikk hjelp av både lege og psykolog, og samarbeidet tett med arbeidsgiver. Arbeidstakerens familie var også med på samtalene og samarbeidet.
- Vedkommende fikk en god og verdig avslutning på arbeidsforholdet. Saken endte med at arbeidstaker uførepensjonerte seg, men han møter i blant på pensjonisttilstelninger i Veritas, sier Torset.
Les også: Slik tar du en Gro
Sårende tema
Hva gjør du hvis en av dine ansatte begynner å glemme? Lapper, papirer og avtaler går i glemmeboka. Gud, så irriterende!
Og hva gjør du hvis en av dine ansatte jobber tregere? Slurver og bruker lang tid på ting som pleide å gå kjapt unna.
Hva gjør du hvis en av dine ansatte begynner å bli gammeldags, og ikke takler endringer og modernisering i bedriften?
Alderdom kan være et sårt og bittert tema for arbeidstakere rundt pensjonsalderen. Men det er ikke bare arbeidstakeren som kan oppleve det som problematisk, også arbeidslederen eller arbeidsgiveren kan være i en vanskelig situasjon. For du kan ikke bare sparke den demente og ganske trege kona på regnskap. Og hvordan sier man til sin respekterte kollega at man mistenker at han/hun begynner å bli dement?
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger