Kommuneansatt ringte i tre uker

Fikk sparken etter 115 timer i telefonen.

Publisert
Sist oppdatert

En ansatt i Samferdselsetaten i Oslo kommune har fått sparken etter å ha brukt 115 arbeidstimer i løpet av fem måneder til private telefonsamtaler.

De 115 timene tilsvarer tre hele arbeidsuker.

Juks med jobbmobilen

- Saken ble oppdaget da vi fikk unormalt høye telefonregninger. Vi kommer nå til å fortsette å holde øye med disse regningene, sier direktør Knut Gabestad i Samferdselsetaten til Dagsavisen.

Nå er den snakkesalige avskjediget, politianmeldt og må trolig møte i retten for å bli konfrontert med et erstatningskrav.

I avskjedigelsen heter det at «samtalene har medført at du i stor grad har brukt din arbeidstid til private gjøremål. Dette vurderes som et grovt tillitsbrudd og forholdet anses å innebære vesentlig mislighold av arbeidsavtalen».

Gabestad mener imidlertid det er greit med litt privat kommunikasjon i arbeidstiden.

- Vi har vurdert å blokkere de ansattes muligheter for utenlandssamtaler, men kom til at ulempen ved dette ville bli større enn fordelen, sier Gabestad.

Informasjonssjef Atle Lessum i Telenor opplyser at selskapet to-tre ganger hver måned gir beskjed til bedrifter om mulig telefonmisbruk.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer