Rik på god design

- Allerede det andre året tjente vi penger, forteller Signe Aarhus, som tenkte en utenkelig tanke i 1992: Å starte en arbeidsintensiv tekstilbedrift i Norge.

Publisert
Sist oppdatert

Ti år senere ble Signe Aarhus utpekt til årets forretningskvinne for å ha realisert ideen - og det med internasjonal suksess. Halvparten av de karakteristiske Oleana plaggene selges i land som USA, Tyskland og Sveits. I det siste har også designbevisste italienere begynt å tylle seg inn i norske ulljakker.

Det var tre svært erfarne folk som i 1992 slo sine pjalter sammen. Aarhus selv hadde vært divisjonsdirektør i Dale fabrikker. Hennes mann, Kolbjørn Valestrand, utdannet siviløkonom, var personaldirektør i samme selskapet. Med på laget fikk de Hildegunn Møsti med lang erfaring med de praktiske sidene ved tekstilproduksjon, også hos Dale.

Drømte om jentefabrikk

Jeg hadde nok en idé allerede på 70-tallet om å starte en ren jentefabrikk, forteller Aarhus, som på den tiden var lektor ved Kunsthåndverkhøyskolen i Bergen.

- Men da jeg sluttet hos Dale var jeg fast bestemt på at vi skulle få en arbeidsintensiv bedrift til å gå, selv om vi befant oss i Norge. I og med at vi kom fra Dale, visste vi at det var mulig, sier hun.

- Vi visste godt hva vi ville produsere: Plagg basert på norsk tradisjon, men mer forfinet. Vi måtte konkurrere med noe annet enn pris, forteller Aarhus. Designeren Solveig Hisdal ble derfor en nøkkelbrikke, allerede fra oppstarten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer