Service & reiseliv

Publisert
Sist oppdatert

1400 ansatte i Braathens er blitt overflødige etter at SAS kjøpte flyselskapet.

ALTERNATIVER:

Ifølge informasjonsdirektør Anne Grete Ellingsen har disse fått eller vil få jobb...

...i Posten...i Tollvesenet...i Linjegods...på hoteller

- Særlig vårt servicepersonell på bakken er etterspurte i andre servicenæringer. Mange kabinansatte er utdannet sykepleiere, og har gått tilbake til helsevesenet, sier Ellingsen.

EGENSKAPER:

- Folk i hotellbransjen må være serviceinnstilte, utadvendte, kommunikative og trives sammen med mennesker. De må ha en utpreget sosial intelligens, sier Lone Litlehamar, avdelingsdirektør ved Norsk Hotellhøgskole i Stavanger.

- De må ellers være energiske og få ting gjort raskt. Evnen til å ta raske beslutninger er en forutsetning. Vi må ha løsningen før kunden har uttrykt behovet. Dessuten er de ofte praktisk orienterte og liker å jobbe mye. Det jobbes mye i denne bransjen, sier Litlehamar.

Jobber: Kabinpersonale, stuer, hotelleder/-direktør, servitør, kokk.

Gå til

Karrierekalkulatoren

for å se lønnsnivå, utdanningskrav, sentrale egenskaper samt viktige trekk ved de ulike stillingene.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer