Arbeidsgiver bør ta et større ansvar for fysisk aktivitet for ansatte, og ansvaret bør forankres i Arbeidsmiljøloven.
Det er meldingen fra Helse- og Sosialdirektoratet i forbindelse med WHO's rapport om at fedme og inaktivitet er en av verdens største utfordringer.
Vi tipper at sitatet gir en eller annen personalsjef svett rygg, tross stillesittende arbeid. Og forhåpentlig også en del ansatte.
Innblanding
Nå er det ikke slik at vi ikke er enige i at fedme og mangel på mosjon er en enorm utfordring, som det selvsagt også er viktig at myndighetene påpeker - og gjør noe med.
Men det vi ikke skjønner er at arbeidsgiver til de grader skal involveres i sine ansattes mosjonsvaner.
Det er minst to problemer med denne nye ansvarstildelingen.For det første: Vi er på jobben for å jobbe. For å tjene penger til den bedriften vi jobber for, slik at vi selv kan tjene penger. Skal bedriften plutselig gi deg "fri" X antall timer i uken, vil det selvsagt bli en enorm økonomisk belastning. Som igjen vil bety at noen bedrifter ikke overlever, og at du kanskje mister jobben. Men da får du i alle fall tid til å trimme!
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger