Slutt med stil

Hvordan sier du opp jobben din på best mulig måte? Skal du si opp muntlig eller skriftlig? Og hva skal du egentlig si? Her er de beste tipsene til å avslutte et arbeidsforhold på en mest mulig ryddig måte.

Publisert
Sist oppdatert


Snakk først

Det er vanlig praksis å levere en skriftlig oppsigelse. Men de fleste vil råde deg til å fortelle arbeidsgiveren om det først.

- Er du i en fast jobb, bør du levere en skriftlig oppsigelse, men fortelle det muntlig først, sier Bente Tangen, Manpowers distriktssjef i Hedmark og Oppland.

- Er det noen du prater med hver dag og som du har en tett arbeidshverdag med, virker det jo rart å kun presentere et brev og ikke si noen ting, presiserer hun.

Bente Tangen er Manpowers distriktssjef for Hedmark og Oppland.
Bente Tangen er Manpowers distriktssjef for Hedmark og Oppland. Vis mer


Kort og konsist

Hva bør et oppsigelsesbrev inneholde?
- Selve oppsigelsesbrevet bør være kort og konsist. En setning om at du ønsker å fratre stillingen er nok, sier Tangen.

I tillegg kan du godt fortelle om du har fått en ny jobb, eventuelt for hvem.
- Slike ting kommer frem allikevel, og det er ryddigst om du forteller det selv.

- Jeg ville sagt at jeg ønsker å fratre fordi jeg ønsker å gå over i et annet arbeidsforhold, sier Tangen. - Er det aktuelt å forlate stillingen før, kan en jo også nevne dette i oppsigelsesbrevet.

Trykk her for å se et eksempel på hvordan du kan skrive ditt oppsigelsesbrev.

Kutt ut frustrasjonene

Ut over at du eventuelt har fått en ny jobb, og om mulig ønsker å forlate stillingen før den avtalte oppsigelsesperioden er over, bør du unngå å gå i detaljer om hvorfor du slutter.

- Det er nok endel som roter seg bort i å forklare hvorfor de slutter, sier Tangen. Hun råder alle til å unngå å pøse ut frustrasjoner. - Frustrasjoner og misnøye hører ikke hjemme verken i en samtale der du informerer din arbeidsgiver om at du skal slutte, eller i et oppsigelsesbrev.

- Gå ut med løftet hode. Du har tatt et valg og må stå for det. Det er ingen grunn til å innvie verken den gamle eller den nye arbeidsgiveren med forhold du er misfornøyd med.

Husk: Den arbeidsgiveren du har hatt skal brukes til referanse senere - kanskje ikke i første omgang - men du bør jobbe for å ha et godt ettermæle i bedriften.

Foto: Per Ervland Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland Foto: Per Ervland Vis mer


Takke for seg?

Ønsker du å takke for en fin tid, fortelle arbeidsgiver at du har trivdes i stillingen din, eventuelt med det motivet å holde mulighetene åpen for samarbeid ved en senere anledning?

- Heller ikke dette hører hjemme i et oppsigelsesbrev, sier Tangen. - Har du et godt forhold til arbeidsgiver, bør du uansett fortelle dem at du slutter i et møte. Et slikt møte er riktig forum for å takke for seg, og fortelle firmaet at du håper på kanskje å kunne samarbeide med dem igjen en gang.

Likevel: Pass deg for å vikle deg inn i en samtale om grunnen til at du slutter. Er du misfornøyd med lønn eller arbeidsforhold, er det uansett for sent å ta dette opp i et oppsigelsesmøte.

Sluttintervju

En rekke bedrifter har som praksis å innkalle til et sluttintervju, eller oppsummeringsmøte, for å kartlegge hvorfor du slutter, og hvordan du har hatt det i bedriften - eventuelt hvilket nytt arbeid du skal inn i.

Disse møtene holdes vanligvis av en med personalansvar. Jobber du i en større bedrift er derfor sannsynligheten stor for at du her ikke vil sitte overfor den lederen som senere skal være referansen din.

I et slikt intervju kan du dermed gi en nøktern tilbakemelding til firmaet, men husk at din tidligere sjef sannsynligvis vil få se et referat av møtet. - En bør passe seg for å avlevere dårlige historier, sier Tangen.

Se fremover

Distriktssjefen i Manpower presiserer viktigheten av å se fremover. Ta med deg erfaringer videre, men pass deg for å bli hengende ved de negative forholdene i din forrige jobb.

- Legg det bak deg! Hverken din forrige, nåværende eller neste arbeidsgiver er interessert i å høre om tidligere konflikter. Oppstår en konflikt, bør man ta tak i den på stedet, og det verste man gjør er å ta med seg flere år gamle konflikter på flyttelasset til den neste jobben.


Trykk på lenkene til høyre for å lese resten av artikkelen

Andre nyttige lenker:

Foto, forside: Per Ervland

(Artikkelen ble første gang publisert på DinSide.no i mai 2005.)

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer