Slutt med stil

Hvordan sier du opp jobben din på best mulig måte? Skal du si opp muntlig eller skriftlig? Og hva skal du egentlig si? Her er de beste tipsene til å avslutte et arbeidsforhold på en mest mulig ryddig måte.

Publisert
Sist oppdatert

Snakk først

Det er vanlig praksis å levere en skriftlig oppsigelse. Men de fleste vil råde deg til å fortelle arbeidsgiveren om det først.

- Er du i en fast jobb, bør du levere en skriftlig oppsigelse, men fortelle det muntlig først, sier Bente Tangen, Manpowers distriktssjef i Hedmark og Oppland.

- Er det noen du prater med hver dag og som du har en tett arbeidshverdag med, virker det jo rart å kun presentere et brev og ikke si noen ting, presiserer hun.

Kort og konsist

Hva bør et oppsigelsesbrev inneholde?- Selve oppsigelsesbrevet bør være kort og konsist. En setning om at du ønsker å fratre stillingen er nok, sier Tangen.

I tillegg kan du godt fortelle om du har fått en ny jobb, eventuelt for hvem. - Slike ting kommer frem allikevel, og det er ryddigst om du forteller det selv.

- Jeg ville sagt at jeg ønsker å fratre fordi jeg ønsker å gå over i et annet arbeidsforhold, sier Tangen. - Er det aktuelt å forlate stillingen før, kan en jo også nevne dette i oppsigelsesbrevet.

Trykk her for å se et eksempel på hvordan du kan skrive ditt oppsigelsesbrev.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer