Snakk først
Det er vanlig praksis å levere en skriftlig oppsigelse. Men de fleste vil råde deg til å fortelle arbeidsgiveren om det først.
- Er du i en fast jobb, bør du levere en skriftlig oppsigelse, men fortelle det muntlig først, sier Bente Tangen, Manpowers distriktssjef i Hedmark og Oppland.
- Er det noen du prater med hver dag og som du har en tett arbeidshverdag med, virker det jo rart å kun presentere et brev og ikke si noen ting, presiserer hun.

Kort og konsist
Hva bør et oppsigelsesbrev inneholde?
- Selve oppsigelsesbrevet bør være kort og konsist. En setning om at du ønsker å fratre stillingen er nok, sier Tangen.
I tillegg kan du godt fortelle om du har fått en ny jobb, eventuelt for hvem.
- Slike ting kommer frem allikevel, og det er ryddigst om du forteller det selv.
- Jeg ville sagt at jeg ønsker å fratre fordi jeg ønsker å gå over i et annet arbeidsforhold, sier Tangen. - Er det aktuelt å forlate stillingen før, kan en jo også nevne dette i oppsigelsesbrevet.
Trykk her for å se et eksempel på hvordan du kan skrive ditt oppsigelsesbrev.
Kutt ut frustrasjonene
Ut over at du eventuelt har fått en ny jobb, og om mulig ønsker å forlate stillingen før den avtalte oppsigelsesperioden er over, bør du unngå å gå i detaljer om hvorfor du slutter.
- Det er nok endel som roter seg bort i å forklare hvorfor de slutter, sier Tangen. Hun råder alle til å unngå å pøse ut frustrasjoner. - Frustrasjoner og misnøye hører ikke hjemme verken i en samtale der du informerer din arbeidsgiver om at du skal slutte, eller i et oppsigelsesbrev.
- Gå ut med løftet hode. Du har tatt et valg og må stå for det. Det er ingen grunn til å innvie verken den gamle eller den nye arbeidsgiveren med forhold du er misfornøyd med.
Husk: Den arbeidsgiveren du har hatt skal brukes til referanse senere - kanskje ikke i første omgang - men du bør jobbe for å ha et godt ettermæle i bedriften.

Takke for seg?
Ønsker du å takke for en fin tid, fortelle arbeidsgiver at du har trivdes i stillingen din, eventuelt med det motivet å holde mulighetene åpen for samarbeid ved en senere anledning?
- Heller ikke dette hører hjemme i et oppsigelsesbrev, sier Tangen. - Har du et godt forhold til arbeidsgiver, bør du uansett fortelle dem at du slutter i et møte. Et slikt møte er riktig forum for å takke for seg, og fortelle firmaet at du håper på kanskje å kunne samarbeide med dem igjen en gang.
Likevel: Pass deg for å vikle deg inn i en samtale om grunnen til at du slutter. Er du misfornøyd med lønn eller arbeidsforhold, er det uansett for sent å ta dette opp i et oppsigelsesmøte.
Sluttintervju
En rekke bedrifter har som praksis å innkalle til et sluttintervju, eller oppsummeringsmøte, for å kartlegge hvorfor du slutter, og hvordan du har hatt det i bedriften - eventuelt hvilket nytt arbeid du skal inn i.
Disse møtene holdes vanligvis av en med personalansvar. Jobber du i en større bedrift er derfor sannsynligheten stor for at du her ikke vil sitte overfor den lederen som senere skal være referansen din.
I et slikt intervju kan du dermed gi en nøktern tilbakemelding til firmaet, men husk at din tidligere sjef sannsynligvis vil få se et referat av møtet. - En bør passe seg for å avlevere dårlige historier, sier Tangen.
Se fremover
Distriktssjefen i Manpower presiserer viktigheten av å se fremover. Ta med deg erfaringer videre, men pass deg for å bli hengende ved de negative forholdene i din forrige jobb.
- Legg det bak deg! Hverken din forrige, nåværende eller neste arbeidsgiver er interessert i å høre om tidligere konflikter. Oppstår en konflikt, bør man ta tak i den på stedet, og det verste man gjør er å ta med seg flere år gamle konflikter på flyttelasset til den neste jobben.
Trykk på lenkene til høyre for å lese resten av artikkelen
Andre nyttige lenker:
Foto, forside: Per Ervland
(Artikkelen ble første gang publisert på DinSide.no i mai 2005.)