Smilefjes: Elsket og hatet

I følge språkrådet brukes smilefjes for å dempe ubehagelige beskjeder.

Foto: Per Ervland
Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

I motsetning til hva du kanskje har trodd, er ikke smilefjes i e-poster til kolleger først og fremst et uttrykk for følelser. Det går fram av en ny undersøkelse som Karianne Skovholt, rådgiver i Språkrådet, presenterer på konferansen Språkdagen 2009.

Hva mener vi med smilefjeset?

– Tidligere forskning har konkludert med at smilefjes røper senderens følelser. Men min undersøkelse viser derimot at smilefjes først og fremst brukes bevisst for å dempe negative budskap og forsterke positive budskap, sier Karianne Skovholt.

Skovholt har studert hva medlemmene i en arbeidsgruppe i et norsk teleselskap har skrevet i nesten fem hundre e-poster som de har sendt til hverandre. Hver sjette e-post inneholder smilefjes.

Smilefjesets funksjoner:

* Når man ber andre om å gjøre noe eller sier seg uenig med noen, bidrar et smilefjes til å dempe meldingen, slik at den ikke skal virke påtrengende eller autoritær. * Når man skriver e-post for å takke eller rose noen, bidrar smilefjeset til å forsterke budskapet.

– Smilefjes bidrar til å smøre tannhjulene i et arbeidsliv der mer og mer av kommunikasjonen foregår med e-post, sier Skovholt i pressemeldingen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer