Statussymbolene

JOBB: Det er ikke bare en dyr firmabil som viser hvor du er på karrierestigen. Statussymbolene som fremadstormende menn og kvinner mesker seg med, er i stadig forandring.

Publisert
Sist oppdatert

Arbeidslivet bugner av små og store statussymboler som indikerer makt og plassering i arbeidsplassens hierarki. Men i dag er det ikke nok med en fin tittel og firmabil.

I følge danske Jyllandsposten er størrelsen på firmabilen, kontorets beliggenhet og om du har egen parkeringsplass rett ved inngangen, sikre tegn på suksess.

Må skille seg ut

- Status er ikke lenger primært knyttet til ting. I dag har jo nesten alle en bærbar PC. Selv om firmabilen er det klassiske statussymbolet, er det nå andre ting som gir status, sier avdelingsjef Thorkild Justesen fra Ledernes Hovedorganisation til Jyllandsposten.

- Er du med i de riktige nettverkene blir du for eksempel invitert til å sitte i VIP-losjen på kultur- og idrettsarrangementer. Det viktige er å skille seg ut og vise at man er noe. Det gir også status å interessere seg for vin, kultur og annet enn jobben. Man må signalisere overskudd, sier Justesen.

- Alle statussymboler brukes for å visualisere ens ambisjoner, sier næringslivsmannen Asger Aamund. Og naturligvis er det et element av snobberi, mener han.

- Alt som minner om usikkerhet, tvil og mindreverdighetskomplekser må skjules, her gjelder det å imponere og skremme kolleger og konkurrenter så mye som mulig. Har du en en bil som er litt større og penere enn det andre på samme nivå har, så har du gitt et signal om at du ligger i førersetet. Du er verdt å satse på, sier Asger Aamund.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer