Noe av det første du legger merke til i stillingsannonsene er språket. Språket sier deg nemlig en god del om hvilken bransje og hva slags type jobb det er snakk om.
Formell språkføring signaliserer at stillingen ikke er særlig løssluppen, og motsatt. Det er altså fremdeles stor forskjell på å søke jobb som forretningsadvokat og tekstforfatter i et reklamebyrå.
Hippe moteord, eller på godt norsk svadaspråk, er også et gjennomgangstema i enkelte annonser.
Ekskluderende svadaspråk & pompøse titler
Aktiv Eiendomsmegler er heldigvis ærlige nok til å innrømme at de trenger en supermegler i sin annonse. Vi ønsker dem lykke til.
Til sammenligning virker det som om NRK i sin fellesannonse for Radiosjef og Kanalsjef tydeligvis er fra seg av glede over endelig å kunne bruke ordet konvergert og konvergent utenfor broilerrommet. Dem om det.
Mer ufrivillig morsom er kanskje annonsen som selgerleder for Ticket. Vi sakser fra teksten: Du må være i stand til å identifisere kritiske innsatser for prestasjonsforbedring på individ- og teamnivå.Klarer du å forstå hva de egentlig er på jakt etter, er du etter vår oppfatning overkvalifisert til jobben.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger