Talentpleie er penger verdt

Ny filosofi: Dyrk medarbeidernes talenter, og glem svakhetene.

Hva er DU best til?
Hva er DU best til? Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Ønsker bedriften din mer penger i kassen, og mer fornøyde medarbeidere - da bør de kanskje dyrke talentet ditt bedre enn de gjør i dag.

Talentspeider

Mange bedrifter fokuserer ofte på medarbeidernes svakheter - og forsøker å gjøre noe med dem. Det er kanskje helt feil.

Tror du for eksempel at Erik Thorstvedt var blitt en av Norges beste keepere dersom treneren hans hadde "forfremmet" ham til en annen posisjon på fotballbanen?

Det danske konsulentfirmaet Cultivator har snudd opp og ned på vanlige oppfatninger. De har blant annet satt i gang et prosjekt hvor de avprøver teorien om "talentdyrking" i medisinalfirmaet Nycomed.

Alle er unike

Troen på at alle har et unikt talent, er utgangspunktet.

Det begynte med at de 15 medarbeiderne i prosjektet ble sendt gjennom psykologi- og personlighetstester hvor man fant frem til deres sterke sider. Neste skritt var at alle resultatene ble lagt fritt frem - på en måte slik at det var fullstendig åpenhet rundt hver enkelts spesielle styrker.

- Vi gjorde det klart at det ikke er bedre å være god til det ene eller det andre - og at der er OK å ha svakheter. Det man selv er dårlig til, er det en annen som er god til. Det er derfor viktig å få definert talentet, og legge det åpent frem. På den måte vet alle hvilke roller de andre er best til å spille, og man kan dermed sammensette grupper som fungerer optimalt, sier Vice President Mikael Frederiksen i Nycomed Danmark til Morgenavisen Jyllands-Posten.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer