Det koster dyrt å rekruttere, og spesielt om arbeidsmarkedet er stramt slik det er i Norge i dag.
En undersøkelse utført av danske Deloitte blant 564 personalansatte, tyder på at mange oppsigelser kunne vært unngått om arbeidsgiveren hadde husket å stille et enkelt spørsmål:
Hvorfor slutter du?
Jobbene vi ikke vil ha
44 prosent av de spurte personalansatte sier at de aldri eller kun en gang i blant gjennomfører systematiske samtaler med ansatte som sier opp sin stilling. En tredjedel dokumenterer ikke årsakene til at medarbeidere takker for seg. Det skriver Deloitte i en pressemelding.
Selskapet mener at systematisering av slik kunnskap kan gjøre det langt lettere å holde på de ansatte.
Oppsigelsestid verden rundt
Dyrt å finne nye ansatte
Danske Deloitte sier det fort kan koste flere hundre tusen danske kroner å besette en stilling.
- Våre beregninger viser at det koster minst 60 prosent, og i noen tilfeller helt opp til 150 prosent av en årslønn å finne en ny medarbeider til en stilling, når en medarbeider har sagt opp, sier Martin Søegaard, partner i Deloittes Human Capital-gruppe i Danmark.
Startlønn som fortjent? Sjekk hva du får i begynnerlønn
Relativt fornøyde nordmenn
En undersøkelse utført av bemanningsselskapet Kelly Services i 2006, rangerte norske arbeidstakere på niendeplass av 28 når det gjelder jobbtilfredshet. 65 prosent av arbeidstakerne i Norge trives på arbeidsplassen og mener sjefen gjør en grei jobb.
De mest fornøyde arbeidstakerne var dansker, meksikanere og svensker.