Utadvendt = trøbbel

Å være utadvendt skal være gunstig i jobbsammenheng. Nye undersøkelser viser nå at de utadvendte jobber mindre effektivt og krangler mer.

Publisert
Sist oppdatert

De utadvendte har ofte blitt sett på som energiske ansatte som jobber bra når de får utfolde seg i samarbeid med andre.

At man er utadvendt har derfor vært noe man framhever i enhver jobbsøknad til potensielle arbeidsgivere.

Men nå er det kanskje på tide å bytte taktikk.

Kravstore & kranglelystne

Alan Witt, professor ved University of New Orleans i USA, undersøkte 105 bedrifter som hovedsaklig hadde ansatte som jobbet med prosjektarbeid. Han ba arbeidsgiverne om å rangere sine ansatte etter hvor utadvendte de var, og hvor flinke de var til å tenke seg godt om før de bestemte seg, og i tillegg følge bedriftens regler og normer.

Undersøkelsen viste at de utadvendte ofte ble sett på som:umodneuansvarligeineffektiveog svært kranglelystne når problemer oppsto.Til sammenligning var gruppen med de litt innadvendte sjelden involvert i problemer på arbeidsplassen.

Dyre i drift

I følge Witt viser undersøkelsen faktisk at de utadvendte er blant de minst produktive arbeidstagerne du kan ha.

- Vi kan godt si at de utadvendte er dyre i drift, sier Alan Witt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer