Du skal ikke tro på alt du hører. Og du skal ikke nødvendigvis la deg slå ut av din egen gode idé, selv om noen i næringslivet skulle finne på å si at du har en dårlig idé.
Det viser historien, og derfor bør du ikke kaste dine smarte visjoner i søppelbøtten - i alle fall ikke i første omgang.
Kvinner hekler, menn blir rike
Ti store feil
Næringslivet er nemlig spekket med feilaktige forutsigelser, skriver danske erhvervsbladet.dk. Her er noen av de verste spådommene i verdenshistorien:
- Alt som kan oppfinnes, er oppfunnet. Charles H. Duell, direktør ved det amerikanske Patentkontoret, 1899.
- Aksjene har nådd det som likner et permanent høyt nivå. Irving Fischer, økonomiprofessor ved Yale Universitet i 1929.
- Med over 15 typer av fremmede bilmerker i landet, vil den japanske bilindustrien ikke kunne få en særlig stor markedsandel. Business Week, den 2. august 1968.
- Alle som har kjennskap til området, vil gjennomskue at det en stor fiasko. Henry Morton, direktør ved Stevens Teknologiske Institutt, om Edisons nyeste oppfinnlese - lyspæren - i 1880.
- Hesten er kommet for å bli, bilen er en døgnflue. Direktøren for en bank i Michigan som ga Henry Fords advokat råd om ikke å investere i Ford Motor Co. i 1903.
- Det er ingen grunn til at noen skulle ønske seg en datamaskin i hjemmet sitt. Ken Olson, direktør og stifter av Digital Equipment Corp., som utviklede datamaskiner til næringslivet. Sagt i 1977.
- Radioen har ingen fremtid. Lord Kelvin, skotsk matematiker i 1897.
- Atomdrevne støvsugere vil formodentlig være en realitet om ti år. Alex Lewyt, direktør for støvsugerbedriften Lewyt Corp. Sagt i 1955.
- Amerikanerne har kanskje bruk for deres telefon, men det har ikke vi. Vi har nok bud. Sir William Preece, sjefingeniør for British Post Office. Sagt i 1878.
- Potensialet for kopimaskiner i verden er maksimalt 5.000. IBM til de fremtidige stiftere av Xerox. Markedet var ikke stort nok til å rettferdiggjør en produksjon, mente it-giganten.
Kilder: Erhvervsbladet.dk og 2spare.com.