Estetiske, økologiske og sunne matvarer. Det er ikke lett å orientere seg i jungelen av ulike merker.
Forbrukerrådet mener nå at myndighetene må inn og kontrollere matmerkingen, og tror at så lenge det er næringen selv om styrer, får det hele mer preg av markedsføring enn nyttig informasjon. Det melder Nationen.
Les også: Få maten til å strekke seg
Når målet er at folk skal ete mindre usunn mat, så nytter det lite at frukt og grønnsaker blir merket, sier underdirektør Hege Thorkildsen i Forbrukerrådet til avisa.
Det siste nye merket som er i ferd med å bli innført er Mattilsynets nøkkelhull. Et hvitt nøkkelhull på grønn bakgrunn, som skal signalisere at matvarene inneholder lite sukker, salt og fett.
I England bruker de fargekoder; grønt for den sunneste maten og rødt for det som er minst heldig. For forbrukerne er dette lett å orientere seg etter, men et slikt system har dagligvarehandelen i Norge protestert mot, sier Thorkildsen, som også minner om at ordningen med nøkkelhull er frivillig, noe som vil gjøre det enda mer vanskelig for forbrukerne å få riktig informasjon.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger