Tøft å være mann på byen

Menn sliter mer enn kvinner når de er på sjekker`n, viser studie.

Menn må jobbe hardere enn kvinner for å få respons når de er på sjekker´n, mener sosiolog.   Illustrasjonsfoto: colourbox.com  Foto: Foto: colourbox.com
Menn må jobbe hardere enn kvinner for å få respons når de er på sjekker´n, mener sosiolog. Illustrasjonsfoto: colourbox.com Foto: Foto: colourbox.com Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Mange menn sliter med å finne balansegangen mellom å vise interesse og være innpåslitne.


Da sosiolog Hans Andersson, som er tilknyttet Universitetet i Umeå i Sverige, bestemte seg for å studere hvordan menn og kvinner ter seg når de er på byen, var det ikke akkurat bok og doktoravhandling han hadde i tankene.

Det ble imidlertid resultatet etter to år med mange nattlige vandringer fra utested til utested. I boken "Spillets regler", som bygger på doktoravhandlingen med samme tema, retter sosiologen søkelyset på de ulike rollene menn og kvinner spiller når de treffes på byen.

- Det forventes helt klart at mannen tar initiativet. Men kvinnen har sine teknikker som gjør det lettere for ham å ta det første skrittet, sier han til svenske Expressen, og gir et eksempel:

Vanskelig balansegang

- Hvis hun for eksempel befinner seg på dansegulvet, kan hun trekke seg unna venninnegjengen og gjøre seg mer tilgjengelig.

I boken konkluderer Andersson med at det er tøft å være mann på byen.

- Mange kvinner gir uttrykk for at de foretrekker å ha det gøy med jentene, og synes bare det er slitsomt med innpåslitne og fulle menn, sier han.

Og de fleste forsøkene på å vekke en dames interesse faller da også på stengrunn.

- Det kan være vanskelig for menn å finne en balansegang mellom det å vise interesse eller bare å virke innpåsliten. Men hvis en kvinne vil ha en mann på kroken trenger hun bare å stille seg alene ved bardisken, sier sosiologen, som etter eget sigende er en elendig sjekker.


Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer