Annonsørinnhold

Bilen folk snur seg etter

Tøffe DS 4 Crossback er en drøm å kjøre i byen.

TØFF: Den vågale designen til DS 4 Crossback gjorde at vi ble lagt merke til da vi var ute og kjørte. Farge er Orange Tourmaline i metallic lakk.
TØFF: Den vågale designen til DS 4 Crossback gjorde at vi ble lagt merke til da vi var ute og kjørte. Farge er Orange Tourmaline i metallic lakk. Vis mer

DS Automobiles er ikke et merke som alle kjenner til, men hvis vi sier det er snakk om biler som fokuserer spesielt på spenstig design, sier det kanskje litt mer. «Spirit of Avant-Garde» er mottoet til DS Automobiles, som skal appellere til det franskmennene kaller «bobo»; det bohemske borgerskapet som gjerne vil være først ute med det siste.

Eller alle andre som liker biler som skiller seg ut.

Stikker seg ut i mengden

For sånt sett er DS 4 Crossback midt i blinken. Den skiller seg ut både på inn- og utsiden, og er en bil som ikke lar seg klassifisere så lett.

- Kategorier er litt gammeldags, sier representanten for DS Automobiles idet vi kommer for å hente bilen for testkjøring. Og han har rett. Da vi spurte en biljournalist på huset hvordan han ville kategorisere DS 4 Crossback, svarte han:

- Det er en utpreget crossover som blander elementer fra stilretninger som SUV, kombi og kupé. Her er det designen som er det viktigste.

GRILLKONGE: DS-grillens karakteristiske utseende med vinger gjør at den skiller seg ut.
GRILLKONGE: DS-grillens karakteristiske utseende med vinger gjør at den skiller seg ut. Vis mer



Spennende detaljer

På avstand stikker ikke DS 4 Crossback seg så voldsomt ut, men kommer du nærmere begynner du å oppdage detaljene som gjør den annerledes: Den heftige grillen med DS Wings-designet og DS LED VISION-lys, den barske bakenden, de spesielle baklyktene og de særpregede håndtakene på bakdørene. Så legger du merke til den høye bakkeklaringen (+ 30 mm i forhold til en vanlig DS 4) og man spør seg om det er en SUV man skal teste.

Inni bilen er det også mye å oppdage. Lekre, sporty skinnseter, tøffe pedaler i børstet stål med anti-skli, samt dørpaneler og et instrumentpanel trukket i eksklusivt skinn. Nå føles det plutselig som å sitte i en slags luksus-rallbybil!



En behagelig løsning

Før vi begynte på vår første kjøretur i en dieseldrevet BlueHDi premium-utstyrt utgave med 120 hester og automatgir, fikk vi en innføring den svært så behagelige løsningen med nøkkelfri adgang. Bare legg nøkkelen i lommen til enhver tid - her er det startknapp inni bilen - og sett tommelen på eget mønster på dørhåndtaket. Vips, så har du låst eller lukket bilen.

Nøkkelfri adgang er standard på premiumutgaven til 339.900 kroner. Der får du også med DENON Hifi system, som gir svært fyldig og god lyd.

Før begynte på vår første kjøretur, parret vi mobilen på noen sekunder på den intuitive touch screen-skjermen. Så var vi i gang ...

PANORAMA: Frontruten gir god oversikt i trafikken. For ikke å snakke om utsikt ...
PANORAMA: Frontruten gir god oversikt i trafikken. For ikke å snakke om utsikt ... Vis mer



Panoramautsikt

Det første du (naturligvis) legger merke til, er det enorme panoramavinduet du har foran deg. Det gir deg en imponerende oversikt og utsikt, men også en følelse av at du befinner deg mye høyere over bakken enn du faktisk gjør - selv om høyere bakkeklaring hjelper til her.

SPOILER ALERT: Bakenden er maskulin med spoiler på bakluke i sort høyglans.
SPOILER ALERT: Bakenden er maskulin med spoiler på bakluke i sort høyglans. Vis mer



Sporty!

Så oppdager du den behagelige fjæringen som gjør fartsdumper atskillig mindre irriterende enn i bilen vi kjører til vanlig. Men det vi umiddelbart faller mest for, er motoren. En motor som innbyr til leken og lett bykjøring, og som gjør at vi storkoser oss mens vi kjører fra Lørenskog rett utenfor Oslo til Strømmen, så til Lillestrøm, så til sentrum av hovedstaden. Deretter kjører vi til den trange bydelen Grønland før vi beveger oss mot vest i Oslo, med den litt - for den uerfarne hovedstad-kjører - krevende ruten til Frogner, Majorstua, Holmenkollen og så til slutt på taket til Oslo, Tryvann.

På vei opp slår vi på sports-funksjonen, og nærmest flyr opp bakkene. Gøy!

NATTKLUBB: Du kan endre fargeinnstillingene til både baklyset og ikonene du ser på instrumentpanelet.
NATTKLUBB: Du kan endre fargeinnstillingene til både baklyset og ikonene du ser på instrumentpanelet. Vis mer



Genuin kjøreglede

Timene flyr som følge av genuin kjøreglede og vi blir nesten litt stolte når vi merker at folk snur seg etter bilen på gata. To ganger når vi stopper for å ta bilder, kommer det nysgjerrige folk bort til oss og lurer på hva slags bil det. Ingen tvil om at DS 4 Crossback vekker oppsikt.

SITTER GODT, SER GODT: De kroppsnære setene og den store panorama-frontruten gjør DS 4 Crossback til en fryd å kjøre.
SITTER GODT, SER GODT: De kroppsnære setene og den store panorama-frontruten gjør DS 4 Crossback til en fryd å kjøre. Vis mer



Konklusjon? En morsom, leken og svært drivstoffgjerrig bil som er perfekt for urban bruk. Den har kanskje ikke all verdens med plass til passasjerene bak, men DS 4 Crossback handler om andre ting: Kjøreglede, design og en bil som skiller seg ut.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer