Sist onsdag ble det registrert om lag 200 000 svindelanrop fra Nord-Korea rettet mot norske mobilabonnenter. Slike telefoner har blitt et økende problem, ifølge Telenor.
– Til tross for at vi stanser enormt mye, er det fortsatt mange som utsettes for svindel. Det ønsker vi å gjøre noe med, sier mobildirektør Ric Brown i Telenor Norge til VG.
Legger på
Svindelen foregår ved at man mottar et anrop, som raskt blir lagt på. Hvis man så ringer tilbake, begynner taksameteret å gå.
– Men det som skjedde på onsdag, var spesielt. Når så mange anrop kommer samtidig, indikerer det et målrettet angrep på nordmenn. Det er alvorlig og vil bli politianmeldt, sier Thorbjørn Busch, som er senior sikkerhetsrådgiver i Telenor Norge.
Selskapets tall viser at drøyt 200 000 abonnenter ble oppringt onsdag. Over 8000 ringte opp igjen til det ukjente nummeret. Vanligvis er det rundt sju eller åtte prosent som ringer opp igjen, ifølge Telenor.
– I dette tilfellet er antallet lavere, så det er tydelig at nordmenn har blitt mer oppmerksomme på svindelanrop. Mange er likevel for høflige og naive når de besvarer ukjente anrop, påpeker Busch.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger