3. Webadresse, .no eller .com?

Skal du satse for alvor på Internett trenger du en egen webadresse. Det virker nemlig mer seriøst overfor dine kunder eller lesere, enn hvis du bruker gratisserver med en kryptisk adresse hos Telenor eller Geocities.

Publisert

Webadressen din bør være logisk, lett å huske, og bør enten bygge på navnet til virksomheten din eller så bør den betegne bransjen du virker innenfor.

Hvor i verden?

Geografi betyr egentlig lite for en webadresse, og du behøver ikke å ha .no-adresse hvis du ikke ønsker det.

Mange velger heller amerikanske adresser med .com, .net eller .org-endelser. Noen har også oppdaget at landsbetegnelsen for American Samoa er interessant for norske og danske bedrifter, ettersom denne er .as.

Fordelen med å ha .no-adresse, er at norske lesere lettere skjønner at din bedrift er norsk, og kanskje derfor føler mer tillit. Ulempen med .no-adresse så langt har vært at du har måttet bruke det navnet du har registrert virksomheten din under, enten hele navnet eller en naturlig forkortelse.

Fra 19. februar innføres en ny navnepolitikk for .no som innebærer en kraftig liberalisering i forhold til den tidligere navnepolitikken. De mest sentrale endringene er flere domenenavn per søker, samt at du ikke lenger skal måtte dokumentere en binding til det aktuelle navnet.

En norsk registrering koster 300,-, mens årsavgiften er på 100,-. Mer informasjon får du ved å lese websidene til NORID.

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.