Advarer mot svindel

- Klarna sender aldri ut denne typen henvendelser via SMS.

FALSK: Klarna opplever nok en gang å bli misbrukt av SMS-svindlere. Foto: Kirsti Østvang
FALSK: Klarna opplever nok en gang å bli misbrukt av SMS-svindlere. Foto: Kirsti Østvang Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Jula nærmer seg med stormskritt og mange er godt i gang med gavehandelen allerede. Det vet nettkriminelle å utnytte seg av. I mylderet av alskens tilbud, florerer det nå av falske e-poster og sms-er. Her er det særdeles viktig å holde tunga rett i munnen - mange av svindelforsøkene er godt gjennomførte og lette å la seg lure av.

- Slett meldingen

DinSide har fått tilsendt en ny svindel-SMS som utgir seg for å være Klarna. Når vi tar kontakt med betalingstjenesten, er de tydelige på at dette ikke er fra dem.

- Først og fremst ønsker vi å være tydelige på at Klarna aldri sender denne typen henvendelser via SMS, sier Amanda Larsson, nordisk kommunikasjonssjef i Klarna til DinSide.

Kommunikasjonssjefen understreker at selskapet, akkurat som andre seriøse aktører, ikke kontakter kunder for å be om personlig informasjon som passord eller påloggingsopplysninger.

Hun oppfordrer Klarna-kunder til å være forsiktige, ikke trykke på lenker i SMS-en og slette meldingen så snart som mulig.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

Bedt om å stenge brukeren

Phishing har blitt en stadig vanligere form for svindel på nettet. Det kan være i form av SMS, e-post eller en melding på sosiale tjenester.

- Klarna ble grunnlagt med det formål å gjøre det enklere å tryggere å handle på nettet, sier Larsson.

Hun forteller at selskapet har rundt 200 eksperter på svindel og sikkerhet som jobber for å stoppe svindelforsøk.

- Gitt at det i dette tilfellet er kriminelle som bruker Klarnas navn, er det dessverre ikke mye mer vi kan gjøre enn å kontakte en IT-leverandør og be dem stenge brukeren, noe vi selvfølgelig har gjort. Vi prøver også å opplyse og informere våre kunder om å være våkne og forsiktige, avslutter hun.