I dag er den internasjonale personverndagen, og Apple har benyttet anledningen til å snakke om en ny funksjon som vil dukke opp i iOS 14.5-oppdateringen som er forventet i nær fremtid, i form av et personvernsdokument som viser hvor mye data som høstes inn om oss uten at vi selv vet om det.
Med den neste oppdateringen kommer nemlig funksjonen Facebook frykter: «App tracking transparency». Den gjør kort og godt at selskaper som ønsker å spore deg på tvers av nettsteder og apper må be om din tillatelse først.
Dersom du velger å takke nei, får ikke appen tilgang til den såkalte IDFA-koden (Apple ID for annonsører) på telefonen, som er den man i dag bruker til slik sporing. Typisk er det tilgang til denne som gjør det mulig å servere deg tilpassede annonser basert på hva du er interessert i.
Kan ikke kreve et ja
Apple understreker at app-utviklerne ikke kan kan begrense appens funksjonalitet om du takker nei, og at de plikter å følge ditt ønske om ikke å bli sporet også utover den som tradisjonelt skjer via IDFA-koden.
Dersom det oppdages at en utvikler ikke hedrer ditt ønske der, risikerer de at appen blir fjernet fra App store.

I App Store vil du også kunne se, per app, hva slags data den samler inn og hvilke parametere den eventuelt bruker for å spore deg, som du ser i bildet over.
Facebook i harnisk
Det har vært kjent noen uker nå at Apple har planer om å starte med denne praksisen, noe som naturligvis ikke har falt i god jord hos Facebook, hvis forretningsmodell i stor grad dreier seg nettopp om sporing av brukere.
Ifølge 9to5mac var dette ett av temaene som ble tatt opp av Facebooks toppsjef, Mark Zuckerberg, i møte med investorer denne uka, der Zuckerberg anklager Apple for egentlig å ville angripe Facebook snarere enn å beskytte brukernes interesser. Han ser på Apple som en stor konkurrent, blant annet med tanke på iMessage og FaceTime versus Facebooks tjenester som Messenger og Whatsapp, og frykter at et slikt grep vil gjøre at iPhone-brukere i større grad vil foretrekke Apples egne apper.
I desember rykket Facebook inn en helsides annonse i flere av USAs største aviser der budskapet var at Apples planlagte grep ville skade mange små- og mellomstore bedrifter. Ifølge Facebooks prognoser vil de, uten mulighet for personaliserte annonser, miste 60 prosent av inntektene for hver dollar som brukes på annonsering.
Facebooks avisannnonse
Her er teksten som ble brukt i avisannonsene fra Facebook:
We’re standing up to Apple for small businesses everywhere
At Facebook, small business is at the core of our business. More than 10 million businesses use our advertising tools each month to find new customers, hire employees and engage with their communities.
Many in the small business community have shared concerns about Apple’s forced software update, which will limit businesses’ ability to run personalized ads and reach their customers effectively.
Forty-four percent of small to medium businesses started or increased their usage of personalized ads on social media during the pandemic, according to a new Deloitte study. Without personalized ads, Facebook data shows that the average small business advertiser stands to see a cut of over 60% in their sales for every dollar they spend.
While limiting how personalized ads can be used does impact larger companies like us, these changes will be devastating to small businesses, adding to the many challenges they face right now.
Small businesses deserve to be heard. We hear your concerns, and we stand with you. Join us at fb.com/SpeakUpForSmall
Tim Cook: – De må bare spørre først
Apples toppsjef Tim Cook gav Facebook et enkelt og tydelig svar etter avisannonsene:
I tweeten understreker han altså at Facebook og andre gjerne må fortsette å spore brukerne, men at de snart må spørre om lov først.
I Apples siste kvartalsrapport, som kom i går, hevdet selskapet at de nå har over én millard aktive iOS-brukere globalt, så en slik endring vil nok merkes godt både av Facebook og andre. I dette kvartalet, som blant annet inkluderte lanseringen av iPhone 12-modellene og nye M1-Macbooker, klarte selskapet for første gang å passere 100 milliarder dollar i omsetning.