App tracking transparency i iOS 14.5

Bare fem prosent takket ja

Etter 12 dager med Apples nye funksjon viser en rapport at de aller fleste takker nei til å bli sporet.

DU BESTEMMER: Har du oppdatert til iOS 14.5 må du spesifikt tillate apper å spore din aktivitet når du ikke bruker appen. Foto: Pål Joakim Pollen
DU BESTEMMER: Har du oppdatert til iOS 14.5 må du spesifikt tillate apper å spore din aktivitet når du ikke bruker appen. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Nylig sendte Apple ut iOS 14.5-oppdateringen til alle kvalifiserte brukere (iPhone 6s og nyere modeller), og blant de viktigste nyhetene denne gangen er funksjonen Apple har kalt «App tracking transparency».

Den gjør at apper heretter må spørre deg om de får lov til å spore deg på tvers av apper og nettjenester, noe de tidligere har hatt full anledning til å gjøre uten at brukeren i særlig grad blir informert om det.

Facebook har vært en av de største kritikerne til den nye funksjonen, blant annet ved å rykke inn helsides annonser i USAs største aviser. Selskapet mener at små bedrifter er de som blir skadelidende av denne oppdateringen, ved at de ikke lenger vil kunne spisse annonseringen sin basert på brukernes surfevaner dersom brukerne takker nei til slik sporing. Andre mener at det er Facebook selv som får svi mest, siden de ikke lenger kan tilby et like godt annonseprodukt og dermed blir nødt til å senke prisene.

For du har sikkert opplevd selv å søke rundt etter hengekøyer, pizzaovner eller sommerkjoler i nettleseren din, for deretter å bli bombardert med annonser om slike produkter i Facebook-feeden din etterpå.

Det er i prinsippet dette du nå har anledning å takke nei til.

Veldig få takker ja

De foreløpige tallene bør få Facebook til å skjelve: Verizon-eide Flurry Analytics har fulgt 2,5 millioner amerikanske mobileiere og kommet frem til at bare fem prosent av dem takket ja til å bli sporet i løpet av de første 12 dagene etter at iOS 14.5-oppdateringen kom.

Litt «bedre» ser det ut på verdensbasis - 13 prosent, av de drøye 5 millioner brukerne utenfor USA Flurry Analytics fulgte, takket ja til denne sporingen.

Selskapets analyseverktøy brukes ifølge Flurry Analytics av én million apper, som gir dem datagrunnlaget for rapporten.

Uansett er tallene ganske oppsiktsvekkende - når brukerne gis valget om de vil bli sporet, og dermed få mer personaliserte annonser, takker altså rundt 9 av 10 nei.

Apple har understreket i sine retningslinjer at apper ikke kan begrense funksjonalitet for dem som takker nei, og at man ved ikke å lystre brukerens ønske om ikke å bli sporet risikerer å bli kastet ut av App Store.

Facebook har på en noe subtil måte hintet til at det kan bli aktuelt å ta betalt for å bruke Facebook dersom brukerne ikke vil la seg spore.

Slik takker du nei (eller ja)

Apper som ønsker å spore deg når du ikke bruker appen må nå altså på ett eller annet tidspunkt be deg om tillatelse.

For Facebooks del spretter etter en tid opp et bilde i Facebook-appen der selskapet forklarer hvorfor de gjerne vil få lov, og deretter får du valget:

Bare fem prosent takket ja

Her kan du altså trykke «Tillat» for å la Facebook spore aktiviteten din utenfor sin egen tjeneste, eller «Be appen om å ikke spore deg» dersom du ikke ønsker det, noe altså de aller fleste har gjort ifølge Flurry Analytics' analyse.

Hva med dem som ikke har iOS?

Denne innstillingen er altså noe du bare får tilgang til om du har en Apple-enhet og bruker iOS 14.5.

For Facebooks del, som kanskje er den appen der slik sporing merkes best som bruker, tilbyr selskapet selv muligheter til å hindre slik sporing på utsiden av Facebooks vegger.

På alle annonser/sponsede innlegg i Facebook-feeden din kan du trykke på de tre prikkene og trykke på «hvorfor ser jeg denne annonsen?». Her er et eksempel:

Bare fem prosent takket ja

Denne annonsen fikk altså undertegnede opp fordi jeg har besøkt nettsiden til selskapet som annonserer.

Nederst på det høyre bildet kan du gjøre endringer i disse annonsepreferansene. Trykker du på den, kommer du til et skjermbilde som lar deg skjule annonser fra enkelte annonsører.

Det finnes imidlertid også en Facebook-innstilling som lar deg unngå å bli sporet utenfor Facebook. Hvordan den virker, kan du lese mer om her:

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer