Nylig sendte Apple ut iOS 14.5-oppdateringen til alle kvalifiserte brukere (iPhone 6s og nyere modeller), og blant de viktigste nyhetene denne gangen er funksjonen Apple har kalt «App tracking transparency».
Den gjør at apper heretter må spørre deg om de får lov til å spore deg på tvers av apper og nettjenester, noe de tidligere har hatt full anledning til å gjøre uten at brukeren i særlig grad blir informert om det.
Facebook har vært en av de største kritikerne til den nye funksjonen, blant annet ved å rykke inn helsides annonser i USAs største aviser. Selskapet mener at små bedrifter er de som blir skadelidende av denne oppdateringen, ved at de ikke lenger vil kunne spisse annonseringen sin basert på brukernes surfevaner dersom brukerne takker nei til slik sporing. Andre mener at det er Facebook selv som får svi mest, siden de ikke lenger kan tilby et like godt annonseprodukt og dermed blir nødt til å senke prisene.
For du har sikkert opplevd selv å søke rundt etter hengekøyer, pizzaovner eller sommerkjoler i nettleseren din, for deretter å bli bombardert med annonser om slike produkter i Facebook-feeden din etterpå.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger