Google Maps:

Betal for parkering og transport

Lanserer ny funksjon som lar deg betale parkeringen direkte fra kart-appen.

FUNKSJONSRIK: Det skorter ikke på funksjoner i Google Maps - nå kommer to nye. Foto: Dado Ruvic / Reuters / NTB Scanpix
FUNKSJONSRIK: Det skorter ikke på funksjoner i Google Maps - nå kommer to nye. Foto: Dado Ruvic / Reuters / NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Mange holder Google Maps som en av Googles beste tjenester, og gjennom årene har appen stadig fått mer funksjonalitet.

I høst ble det for eksempel mulig å se smittenivået for Covid-19 i ulike land og regioner:

Betal for parkering

Nå avslører selskapet nye funksjoner i den populære kart-appen. Allerede denne uka oppdateres Android-appen slik at man betale for parkering direkte fra Google Maps-appen, mens en iOS-oppdatering er nært forestående.

Dermed kan man trykke på en knapp når man er fremme, angi parkeringssonen og velge hvor lenge man vil parkere. Som med andre populære parkeringsapper er det også mulig å forlenge tiden om man blir forsinket tilbake. Betalingen skjer via Googles betalingstjeneste, Google Pay, og appen har støtte for flere biler.

I første omgang rulles dette ut i USA, der over 400 byer skal være med i ordningen. Om dette vil komme til resten av verden finnes det foreløpig ingen informasjon om.

Betal for kollektivtransport

Samtidig forteller selskapet at de i løpet av de neste ukene vil komme med muligheten for kjøpe billett til kollektivtransport direkte fra Google Maps. Her skal det være snakk om 80 selskaper globalt, som ikke navngis.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer