I kjølvannet av drapet på George Floyd, tyr folk verden rundt til sosiale medier for å vise sin støtte til Black Lives Matter-bevegelsene og protestene som foregår i USA.
I dag fylles Instagram opp av sorte bilder som en del av en aksjon kalt «Blackout Tuesday».
Begynte i musikkbransjen
Ifølge The Independent har bevegelsen sitt opphav blant aktører i musikkbransjen som forpliktet seg til å ta en pause fra å publisere noe på sosiale medier eller slippe nye utgivelser tirsdag 2. juni.
Den ble opprinnelig organisert under hashtaggen #TheShowMustBePaused.
Warner Music Group, Sony og Spotify var blant aktørene som sa de ville delta i tillegg til en rekke artister, skriver Hollywood Reporter.
Siden har det spredd seg til resten av internett, og både store merkevarer, kjendiser og vanlige personer har valgt å ta del i aksjonen.
Har fått kritikk
Noen har poengtert at å ta pause fra sosiale medier ikke vil hjelpe i en tid hvor man skal protestere.
I tillegg har det kommet kritikk fordi å fylle opp sosiale medier med sorte bilder vil gjøre at annet viktig innhold ikke blir spredd.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger