– Vi kan ikke skylde på fragmentering og flere telefoner i dag. Det er ikke lenger et problem.
Det sier Marius Mårnes Mathiesen, strategisk leder for teknologi i Shortcut. Det Oslo-baserte selskapet har utviklet apper for mange store kunder, blant annet NRK, NSB og Rema 1000. Både til iOS og til Android.
Han avkrefter med andre ord det som har vært gjeldende unnskyldning for mange bedrifter, nå sist DNB i en sak vi skrev for noen uker siden, nemlig at det er flere hensyn som må tas med Android-apper, og flere telefoner og skjermstørrelser appene skal fungere på.
– Historisk sett har nok Apple hatt en litt «hyggeligere» plattform å utvikle på. Men i dag tror jeg det er vi i bransjen som har skylda. Både dem som bestiller appene, og vi som utvikler dem – den skylden skal vi dele, sier Mathiesen.
Litt mer tid
Han erkjenner likevel at utvikling av Android-apper kan være noe mer ressurskrevende, men mener det ikke er snakk om store forskjeller.
– Hvis man tenker arbeidsmengde så er nok erfaringen at det er bittelitt mer jobb å lage en Android-app. Det er litt ekstra tilpasning for kamera på Samsung-telefoner og tastaturet på Sony-telefoner, for eksempel.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger