Hvor gamle barn bør være når de får sin første mobiltelefon er et stadig hett diskusjonstema blant foreldre, og noe det strengt tatt ikke finnes et fasitsvar på.
Men at alderen stadig går nedover er det ingen tvil om – ifølge tall fra Medietilsynet har nå 87 prosent av landets 9-11-åringer egen smarttelefon; en økning fra 67 prosent i 2014.
Og har man en smarttelefon må man også ha et abonnement. Her er det mange mobiloperatører som tilbyr egne abonnement tilpasset barn, der enkelte sperrer er lagt inn som standard.
Men det er ingenting i veien for å velge et helt vanlig abonnement og sette på tilsvarende sperrer selv – typisk via en «mine sider»-ordning, via en operatør-app eller ved å ringe kundeservice hos operatøren. Vi har ringt en håndfull av dem, og det har vært skjønn enighet om at man strengt tatt kan bruke alle abonnementer også til barn såfremt man gjør den lille egeninnsatsen.
Men det er allikevel noen fallgruver. Her er noen punkter du bør tenke på når du skal kjøpe mobilabonnement til barna:
Pass på overfakturering
Så og si alle mobilabonnement er i dag slik at det er fritt frem å ringe og sende SMS, der den store kostnadsdriveren er hvor mye data du trenger hver måned, altså hvor mye du bruker internett når du ikke er koblet til et trådløst nettverk.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger