Rett før helgen kom nyheten om at Google var blitt enige med Fitbit, kjent for aktivitetsmålere og smartklokker, om å kjøpe selskapet.
Prislappen er på drøyt 19 milliarder kroner, ifølge NTB.
– Vi har bygget en tillitsfull merkevare som støtter over 28 millioner aktive brukere verden, sa Fitbits medgrunnlegger og administrerende direktør James Park i en felles uttalelse der de to amerikanske selskapene kunngjorde kjøpsavtalen fredag.
En god match
Google er ikke helt fersk i segmentet for såkalte «wearables», kroppsnær teknologi, men forsøkene til nå har ikke vært vellykkede. Satsingen på smartklokker med operativsystemet Wear OS ble nærmest lagt i brakk da Apple entret markedet med sin Apple Watch. Så mens Apple er nå tungt investert i helsesatsingen sin, står Google og tripper på dørene.
Fitbit har vært en av de ledende aktørene i sin kategori, men har samtidig måttet tåle sterk konkurranse fra Apple, Samsung, Huawei og Xiaomi. I 2016 kjøpte Fitbit smartklokke-produsenten Pebble for å prøve å konkurrere mot Apple, men overgangen har vært vanskelig og salget har ikke gått så bra som ønskelig.
For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn
Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.
Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger