Det kan ikke være lett å lansere nye produkter nå for tiden. Skal du ha det minste håp om å lykkes, skal du komme med noe som er vesentlig bedre enn eksisterende produkter i markedet, eller enda bedre - dekke behov som ingen andre produkter i markedet er i stand til.
Personlig har jeg testet duppedingser og skrevet om ny teknologi gjennom hele 2000-tallet, og for hver suksess har jeg sikkert vært vitne til ti flopper. Det slår meg at nesten alle produktene som har blitt en suksess har minst én ting felles: De er så enkle å bruke at alle skjønner hvordan - med én gang.
Bare man slipper å lese brukerveiledningen først, behøver produktene slett ikke være perfekte.
Et godt eksempel på en slik suksess er Apples iPhone. Da den dukket opp på markedet her hjemme i fjor sommer, skjønte vi som lever av å skrive om teknologi, at den markerte starten på en ny æra for lommevennlige kommunikasjons- og underholdningsdingser. For det er jo det mobiltelefonene har utviklet seg til å bli i dag, tale er en bifunksjon som havner stadig lengre ned på spesifikasjonslisten.
De tradisjonelle mobilprodusentene hadde imidlertid kjørt i samme spor i mer enn femten år. For ser du bort fra slankere design, større skjermer og funksjonalitet herfra til evigheten (med tilhørende overfylte menyer og hierarikiske trestrukturer) er det ingen tvil om at lesten som var brukt var den samme som i starten.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger