Hvordan bruke Google Pay og Apple Pay

Du slipper å taste PIN-koden

Alle monner drar.

SLIPP TRYKKING: Bruker du Google Pay eller Apple Pay, slipper du å trykke inn PIN-kode på kortterminalen. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix
SLIPP TRYKKING: Bruker du Google Pay eller Apple Pay, slipper du å trykke inn PIN-kode på kortterminalen. Foto: Gorm Kallestad/NTB Scanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Skoler og barnehager er stengt, mang en nordmann er satt i karantene eller på hjemmekontor, og serveringssteder, svømmehaller og øvrige steder der folk samles har blitt stengt av i en nasjonal dugnad for å få bukt med coronaviruset som herjer verden rundt.

Detaljhandel som matbutikker og apoteker holder imidlertid åpent, og etter at mange valgte å hamstre matvarer og andre remedier før helga, ser det nå ut til at ting har roet seg litt nå.

Men selv om de fleste matbutikker har gjort tiltak for å forebygge smitte, er det ikke til å komme fra at man fortsatt løper en risiko der man griper tak i håndtaket på handlevogna eller taster PIN-koden sin på bankterminalen i kassa. Viruset kan nemlig overleve på overflater.

Sistnevnte kan du imidlertid slippe. De fleste av oss har nå bankkort som støtter kontaktløs betaling, eller såkalt «tæpping», men der er det en grense på 500 kroner før du allikevel må trykke inn PIN-koden; en grense som ble høynet fra 400 kroner denne uka.

Det slipper du om du betaler med Apple Pay eller Google Pay. Da foregår alt på telefonen din, og begge løsninger er kjempeenkle å sette opp – det trenger ikke å ta mer enn et lite minutt.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer