Poco F1 fra Xiaomi

Du store kineser - sjekk den prisen!

Skikkelige flaggskip-spesifikasjoner til en særdeles god pris.

NYTT MERKE: Poco F1 blir første telefon ut fra Xiaomis dattermerke Poco. Foto: Poco
NYTT MERKE: Poco F1 blir første telefon ut fra Xiaomis dattermerke Poco. Foto: Poco Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den kinesiske mobilprodusenten Xiaomi er ingen småtass – i andre kvartal i år hadde selskapet en global markedsandel på 9,3 prosent og er dermed verdens 4. største mobilprodusent, etter henholdsvis Samsung (20,9%), Huawei (15,8%) og Apple (12,1%).

Og det til tross for at de langt fra er til stede i alle markeder. Xiaomi har for eksempel ikke noe offisielt salg av mobiltelefoner her i Norge, selv om enkelte nettbutikker importerer telefoner selv og selger til nordmenn.

Xiaomi lager også mange andre produkter enn mobiltelefoner; det være seg robotstøvsugere, aktivitetsarmbånd, TV-er og rundt 300 andre kategorier.

5 prosent margin

En av grunnene til at Xiaomi selger såpass godt, er selskapets uttalte strategi om at ingen av deres fysiske produkter skal selges med mer enn fem prosent fortjeneste.

Det gjør at selskapets produkter ofte er priset særdeles aggressivt, og at man som kunde som regel får svært god valuta for pengene.

Til sammenligning anslår Techinsights at Apple har en margin på 64 prosent per solgte iPhone X.

«Toppmodell» til 2500 kroner

Nå har selskapet annonsert nok en mobiltelefon som får folk til å sperre opp øynene på grunn av prissettingen.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer