Epost foreldet om fem år

Epost er kanskje den viktigste grunnen til at Internett har fått så stor utbredelse. Men i løpet av fem år vil epost i sin nåværende form forsvinne. Det mener i alle fall Forrester Group, som har forsket på temaet.

Publisert

Arvtageren til dagens tekstbaserte epost kalles "Personal Rich Text", som er et fellesbegrep for meldinger basert på video, lyd og bilde i stedet for tekst. Dette står å lese i en rapport fra Forrester Group, som fastslår at 92% av forbrukerne som vil være på nett i 2005 vil bruke "Personal Rich Text". Og 57% av disse vil bruke denne tjenesten minst en gang i måneden. Forrester går i sin rapport så langt som å hevde at vanlige tekstmeldinger vil bli like umoderne som sort/hvitt-TV er i dag.

Det som skal gjøre "Personal Rich Text" mulig, er tilgangen på digitale stillbildekameraer, digitale videokameraer o.l. i kombinasjon med bredbåndsteknologi. Det pekes også på det store antallet tjenester på Internett som tilbyr å lagre eller fremkalle bilder fra vanlig 35 mm film. Dette kan forsterke trenden ytterligere.

Utbredelsen av bredbånd vil i følge Forrester nå 16 mill. brukere på verdensbasis allerede i 2002, og dette er basisen for at fenomenet kan få gjennomslagskraft.

Svada eller alvor?

Forrester er et anerkjent analysebyrå, og akkurat denne studien er basert på 35 intervjuer med forhandlere av forbrukselektronikk, programvareutviklere og nettsteder. I tillegg vises det til omfattende data om forbrukeres generelle nettbruk.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer