TEST: Sony Xperia 1 II

Et sabla kamerarot

Seks år har gått siden siste sekser til Sony. Det nye flaggskipet har mye bra ved seg, men er det nok til at vi tilgir svakhetene? Les testen - så får du svar.

HØY OG SLANK: Med skjermaspekt på 21:9 er Sony Xperia 1 II høyere og slankere enn de fleste. Foto: Pål Joakim Pollen
HØY OG SLANK: Med skjermaspekt på 21:9 er Sony Xperia 1 II høyere og slankere enn de fleste. Foto: Pål Joakim Pollen Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Sony har lang tradisjon for å lage mobiltelefoner, særlig om man regner med Ericsson-tiden. Japanerne kjøpte seg nemlig inn i daværende Ericsson i 2001, før de kjøpte hele selskapet ti år senere.

Og i mange år var Sony helt i tetssjiktet på mobilfronten, men de fem siste årene har selskapet til en viss grad falt bak de beste etter vår mening, kanskje spesielt på design- og kamerafronten. Den siste sekseren til en Sony-telefon gav vi til Xperia Z3 for seks år siden.

Som jo egentlig er ganske rart. I de aller fleste telefoner sitter det bildebrikker fra Sony, og selskapet har også blitt en svært anerkjent aktør i systemkameramarkedet med sin stadig voksende rekke av Alpha-kameraer.

Reboot

I fjor sommer gjorde Sony en «reboot» av Xperia-serien. Borte var både X-er og Z-er i modellnavnene, der flaggskipet kort og godt het Xperia 1, og med Xperia 5 og Xperia 10 som rimeligere varianter.

Denne sommeren er toppmodellen oppgradert i form av dagens testprodukt: Xperia 1 II. Sony selv uttaler modellen som «Xperia 1 mark two», en notasjon som også er ganske vanlig i kameramarkedet.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer