Samsung Galaxy S10 er ute, og har høstet gode kritikker i mediene. Vår anmelder ga terningkast 6 til Galaxy S10+, og synes det var et solid comeback fra sørkoreanerne, som mange mente skuffet med forgjengeren S9.
Nyhet: Ultrasonisk fingeravtrykksleseren
En av de store nyhetene med S10 er at Samsung har flyttet fingeravtrykksleseren fra baksiden til fremsiden, men i stedet for at den som tidligere er plassert i en knapp under skjermen, er den nå innebygd i selve skjermen.
«Den er nå plassert bak skjermglasset, og den bruker ultralyd for å skanne fingeren din, framfor optisk skanning, der skjermen er nødt til å lyse sterkt for å skanne fingeren (som på Mate 20 Pro)», forklarte vi i vår test.
Sammenlignet med de optiske skannerne skal den være mer sikker, da den fanger et 3D-avtrykk av fingeren din, ikke bare et 2D-avtrykk.
Men - kan Samsung ha et problem med den nye fingeravtrykksleseren?

Synlig gjennom skjermen
Dinside har nemlig fått tips fra en leser som opplevde noe merkelig på sin nyinnkjøpte Galaxy S10+. I dagslys kunne han plutselig se en «skygge» av fingerskanneren på skjermen. Litt som når man får innbrenning på en TV.
- Det var ekstra synlig i sollys, forteller leseren, som ønsker å være anonym.
Et søk på nettet avslører at Dinsides leser ikke er den eneste som har opplevd dette. Det tyske nettstedet Areamobile har omtalt problemet, og det finnes flere tråder ulike Samsung-diskusjonsforum (her og her).

- Det må ikke engang være strålende sol. Den er synlig i moderat lys, og «it is an absolute showstopper on a phone that is all about the display», skriver en forumbruker kalt «Jinjur».
Samsung: - Helt normalt
Da vår leser tok kontakt med Samsungs kundeservice, fikk han enda en overraskelse.
De sa nemlig at dette var normalt, og at løsningen på problemet var å skru ned lysstyrken på skjermen.
«Det er helt normalt at man ser sensoren i sterkt lys, siden den sitter i selve skjermen. Så dette er sannsynligvis ikke en produksjonsfeil eller innbrenning», var svaret han fikk fra Samsung Support.
- Jeg vet ikke om det burde vært normalt på en telefon til 10.500 kroner, sier han til Dinside.
- Det er jo en ellers meget god telefon, men synes dette er noe Samsung burde ha oppdaget før forbrukerne gjorde det.

Samsung stopper Note 7-produksjonen permanent
- Dette holder ikke
Andre som har opplevd det samme er ikke fullt så diplomatiske.
- Ikke regn med meg hvis dette er prisen jeg må betale for fingersensor innebygd i skjermen, skriver en forumbruker.
- Ser ut til at Samsung sier det ikke er en defekt og at vi må skru ned lysstyrken. Det holder ikke. Dette er en defekt, skriver en annen.
I brukermanualen Dinside har fått tilgang på, har ikke Samsung nevnt noe om at fingersensoren kan være synlig i ekstremt sterkt lys.

Samsungs offisielle uttalelse
Vi har sendt spørsmål til Samsung via deres norske pr-byrå, hvor vi blant annet spurte om selskapet hadde mottatt mange henvendelser fra kunder som har opplevd dette, hvorfor det skjer, om det oppstår på alle enheter eller om det kan være en feil og om misfornøyde kunder kan returnere sine mobiler på grunn av dette.
Vi får imidlertid bare følgende offisielle uttalelse fra Samsung sentralt.
«The Galaxy S10’s fingerprint sensor may be visible in limited circumstances such as extreme bright light. This is a normal occurence when the screen is turned on, and does not affect the quality of the Ultrasonic Fingerprint Scanner».
- Barnesykdommer må kanskje forventes
Samsung sier altså det er normalt at fingersensoren er synlig gjennom skjermen på Galaxy S10.
Men kan dette likevel regnes som en mangel, slik at de som opplever dette som problematisk kan returnere sin mobil og få pengene tilbake?

- Samsung har etter det jeg forstår ikke informert om at fingeravtrykksensoren kan synes igjennom skjermen i sine vilkår. De innrømmer likevel at sensoren være synlig bak skjermen i sterkt lys. Bruk av fingeravtrykk på telefonen er i dag vanlig teknologi i mange telefoner. Det å gjemme sensoren under skjermglasset er likevel noe nytt som ikke mange produsenter har. På den måten må kundene kanskje forvente enkelte barnesykdommer, selv om dette er en toppmodell, sier Thomas Iversen, jurist i Forbrukerrådet til Dinside.
Ifølge juristen burde Samsung informere om det dersom det er et kjent problem.
- Feil av mindre betydning gir ikke forbrukeren rett til å levere telefonen tilbake, men vi forventer at Samsung tar disse tilbakemeldingene på alvor. Vi regner med butikken og forbrukeren kommer til en enighet om disse sakene, sier han.
- Hvis det ikke skjer, kan Forbrukerrådet gi råd og veiledning til både kjøper og selger, og vi kan mekle i saken, avslutter han.
Kommer du ingen vei, kan du gå til Forbrukerklageutvalget for bindende endelig avgjørelse.
