Veitrafikkloven og parkeringsforskriften blir nå endret for å sikre at nullutslippskjøretøy, altså elbiler og hydrogenbiler, skal ha minst 50 prosent rabatt ved parkering sammenlignet med fossildrevne kjøretøy.
– Vi mener det er viktig med insentiver for å velge miljøvennlige biler og løsninger, sier stortingsrepresentant Helge Orten (H) til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Nå koster denne hytteturen deg 702 kroner ... i bompenger
Forslaget gjelder på avgiftsbelagte kommunale parkeringsplasser. Forslaget innebærer at kommunene selv kan bestemme innenfor en ramme mellom 50 og 100 prosent i rabatt.
Sp er imot
Fram til 2017 kunne eiere av elbiler parkere gratis på kommunale parkeringsplasser. Siden den gang har kommunene gjort nærmest som de vil i påvente av nye regler.
Da transportkomiteen på Stortinget avga sin innstilling nylig, stemte kun Senterpartiet imot.
– Forslaget vil redusere kommunenes mulighet til selv å prioritere de beste miljøtiltakenne i lokalsamfunnet. Dessuten er det prinsipielt feil å gi kommunale parkeringsplasser andre rammevilkår enn private, sier stortingsrepresentant Siv Mossleth (Sp) til ANB.
