Går til sak mot Apple

Utviklere mener at Apples monopol må brytes.

BLIR SAKSØKT: Utviklere går nå til sak mot Apple for monopolvirksomhet. Foto: Valentin Wolf/imagebroker/rex/NTB Scanpix
BLIR SAKSØKT: Utviklere går nå til sak mot Apple for monopolvirksomhet. Foto: Valentin Wolf/imagebroker/rex/NTB Scanpix Vis mer
Publisert

Tidligere i år valgte Spotify å klage Apple inn for EUs konkurransemyndighet fordi de mente at Apple gjorde flere grep som gjorde det vanskelig å konkurrere på iOS-plattformen. Blant annet ved å stenge Spotify ute fra Homepod og Apple Watch, og fordi Apple beholder 30 prosent av inntektene fra App store.

- Hvis vi må betale denne skatten, blir vi nødt til å øke prisene på vårt Premium-medlemskap til godt over prisen til Apple Music. Og for å holde vår pris konkurransedyktig, kan vi ikke tillate oss å gjøre det, skrev Spotify-sjef Daniel Ek i et blogginnlegg.

Apple svarte på tiltale et par dager seinere og hevdet at Spotify aldri ville ha vært så store hvis ikke det var for App Store-økosystemet.

Flere utviklere reagerer

Nå melder The Verge om at to mindre utviklere har gått til sak mot Apple. De to lager henholdsvis apper for å finne navn til barnet og en basketball-treningsapp.

Bakgrunnen er mye av det samme som det var for Spotify – at Apple beholder 30 prosent av inntektene fra App Store i tillegg til at utviklerne må betale en årlig kostnad på 99 dollar. Dessuten bestemmer Apple at alle priser i App Store må slutte på 99 cent ($0.99, $1.99 osv.), som gjør det umulig med mikrotransaksjoner på mindre enn 99 cent.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer