Night Shift:

Gir ikke bedre søvn

Mobilfunksjoner som reduserer blått lys om kvelden har ingen effekt, viser studie.

MINDRE BLÅTT: De fleste telefoner er i dag utstyrt med funksjoner som reduserer det blå lyset før leggetid. En ny studie viser at dette ikke har noe effekt på nattesøvnen. Foto: Shutterstock / NTB
MINDRE BLÅTT: De fleste telefoner er i dag utstyrt med funksjoner som reduserer det blå lyset før leggetid. En ny studie viser at dette ikke har noe effekt på nattesøvnen. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer
Publisert

For fem år siden kom iOS med en innbakt «Night shift»-funksjon, som fortsatt er å finne på selskapets enheter. Den sørger for å redusere det blå lyset fra skjermen på kveldstid, slik at bildet blir gradvis mer gul/rødt utover kvelden.

Før det fantes det apper som f.lux som gjorde samme nytte, både for PC-er og Android-telefoner (og jailbreakede iPhone-modeller), dersom vi skal være historisk korrekte.

Mange Android-produsenter har også innlemmet tilsvarende funksjon på sine telefoner - de aller fleste telefoner i dag har mulighet til å vise varmere fargetoner etter solnedgang.

Hemmer melatoninproduksjonen

Blått lys har lenge vært kjent for å hemme kroppens produksjon av hormonet melatonin, eller «søvnhormonet» på populærspråket.

Teorien har derfor vært at det å redusere lyset fra de blå pikslene på skjermen vil være med på å gi brukeren bedre søvn. Mobilskjermer er av RGB-typen, altså der hvert piksel egentlig har tre sub-piksler som lyser henholdsvis rødt, grønt og blått.

Nærbilde av en LCD-skjerm som viser hvitt, der alle røde, grønne og blå subpiksler lyser. Foto: Shutterstock / NTB
Nærbilde av en LCD-skjerm som viser hvitt, der alle røde, grønne og blå subpiksler lyser. Foto: Shutterstock / NTB Vis mer

Studie finner ingen forskjell

En studie utført av det amerikanske Brigham Young-universitetet, i samarbeid med forskere fra Cincinnati Children’s Hospital Medical Center, fulgte søvnen hos 167 personer fra 18-24 år. Studien er publisert i Sleep Health.

Gruppa ble først delt inn i tre, der alle fikk beskjed om å tilbringe åtte timer i senga hver natt. Én gruppe fikk ha med telefonen med Night shift-funksjonen aktivert, én gruppe uten å ha den aktivert og den siste gruppa brukte ikke telefonen i det hele tatt.

Telefonene ble utstyrt med en app som overvåket hva den ble brukt til, og samtlige hadde et armbånd for å overvåke søvnen. Forskerne så på ting som varighet på søvnen, søvnkvalitet, tiden det tok å sovne og oppvåkninger etter innsovning.

Funnene var enkle: Det var ingen ulikheter mellom de tre gruppene.

Delte gruppa i to

Da forskerne ikke fant noen forskjeller, delte de heller datagrunnlaget i to: de som fikk omtrent sju timers søvn og de som sov i mindre enn seks timer.

For gruppa som sov i sju timer, som er nærmere de anbefalte 8-9 timene med søvn, så forskerne at søvnkvaliteten var mye bedre for dem som ikke brukte telefonen, men at det fortsatt ikke var noen forskjeller på de som brukte Night shift og ikke.

I gruppa som sov minst, altså mindre enn seks timer, var det ingen forskjell på hvorvidt man brukte telefonen eller ei, eller om Night shift var aktivert eller ikke.

– Dette antyder at når du er supertrøtt, faller du i søvn uansett hva du gjorde rett før leggetid, forklarer psykologiprofessor Chad Jensen ved BYU.

Resultatene viser med andre ord at Night shift-funksjonen ikke har noen effekt på nattesøvnen, men at hva du bedriver på telefonen nær leggetid kan påvirke kvaliteten på søvnen du får, altså med tanke på det psykiske engasjementet, der du skroller, spiller eller hva det måtte være.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer